HADIS 1

عَنْ أَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ أَبِيْ حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ: إِنَّمَا اْلأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى. فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُوْلِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيْبُهَا أَوْ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ. [رواه إماما المحدثين أبو عبد الله محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة بن بردزبة البخاري وأبو الحسين مسلم بن الحجاج بن مسلم القشيري النيسابوري في صحيحيهما اللذين هما أصح الكتب المصنفة

Dari Amirul Mu’minin, Abi Hafs Umar bin Al Khattab radhiallahuanhu, dia berkata, "Saya mendengar Rasulullah shallahu`alaihi wa sallam bersabda: Sesungguhnya setiap perbuatan)tergantung niatnya). Dan sesungguhnya setiap orang (akan dibalas) berdasarkan apa yang dia niatkan. Siapa yang hijrahnya) karena (ingin mendapatkan keridhaan) Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada (keridhaan) Allah dan Rasul-Nya. Dan siapa yang hijrahnya karena menginginkan kehidupan yang layak di dunia atau karena wanita yang ingin dinikahinya maka hijrahnya (akan bernilai sebagaimana) yang dia niatkan.

(Riwayat dua imam hadits, Abu Abdullah Muhammad bin Isma’il bin Ibrahim bin Al Mughirah bin Bardizbah Al Bukhari dan Abu Al Husain, Muslim bin Al Hajjaj bin Muslim Al Qusyairi An Naisaaburi di dalam dua kitab Shahih, yang merupakan kitab yang paling shahih yang pernah dikarang).

-Niat adalah amalan hati. Yang akan terzahir oleh anggota.
-Sesuatu Tu hanya boleh diniatkan kerana Allah. Dan kadang2 is perlukan latihan.
-Innama: (exception) takkanlah mungkin diterima sesuatu amalan yang takde niat. -Kalau Kita buat sesuatu out of routine, habit, reflex, maka iA hanya jadi sepertimana biasa. Bila tidur dapat segar, makan dapat kenyang, but not more than that. Padahal bila diniatkan kerana Allah, ia menjadi ibadah and Allah boleh bagi lebih lagi.
-Kalau lah Kita buat something bukan kerana Allah, tersusun buat. Sehingga Allah menjadi satu-satunya reason kita berbuat.
-Niat kerana Allah tak dapat lari daripada ikhlas.
-Satu satu amal Tu dibesar dan dikecikkan dengan niat. Tak perlu pun kepada kerja2 yang besar yang semua orang perlu nampak. Yang membesarkan amal tu ialah bila kita niatkan kerana Allah.
-Bila kita niatkan sesuatu benda yang long term, along the process tu akan dapat juga pahala. Berniat umpama ibu Maryam.
-2:264-265. Debu di atas batu yang licin yang ditimpa hujan. Debu tu serta merta hilang = sia2. Berbeda dengan pokok di dataran tinggi = berkat.

P/s: Not complete. To be edited. Sampaikan walau satu ayat.

UIA GOMBAK
151217

Tawazun




Comments

Popular Posts